LES SOCIETATS DE CAPITAL DE RISC. UN NOU CONFLICTE A LA VISTA AMB LA INSPECCIÓ TRIBUTÀRIA
Després de la croada del Govern contra les SICAVS (Societats d’Inversió de Capital Variable), els grans patrimonis han abandonat aquests vehicles per a refugiar-se fiscalment en les societats de capital de risc (SCR). No obstant això, Hisenda comença a qüestionar alguns punts d’aquestes figures en inspeccions i comprovacions. El Govern va modificar el règim de les SICAVS per a eliminar l’avantatge fiscal quan no hi ha, almenys, 100 accionistes amb més de 2.500 euros invertits cadascun —acabant amb la figura dels “mariachis”—. Des de llavors, el gruix de les SICAVS ha desaparegut i la nova figura que agrada en banca privada és la de les SCR. Aquestes societats, regulades per la Comissió Nacional dels Mercats de Valors (CNMV), són institucions d’inversió tancades destinades a la inversió en alternatius, com el capital de risc. L’atractiu fiscal és que tributa a l’1% el benefici i que, complint uns certs requisits, la inversió es pot deduir en l’Impost sobre el Patrimoni o en el recent Impost Temporal de Solidaritat de les Grans Fortunes.
Així, tant per l’impuls de l’oferta com per l’atractiu fiscal, s’ha disparat la creació de SCR. Ja hi ha 550 societats registrades a Espanya, amb un degoteig constant de nous llançaments. La inversió en aquestes societats s’equipés fiscalment a les empreses familiars en termes de Patrimoni i Impost de Successions i Donacions (ISD).
La inversió afectada és deduïble en la base imposable sempre que superi el 60% dels actius i que l’inversor disposi de més del 5% del capital. Amb la proliferació d’aquestes figures, que redueixen la tributació dels grans patrimonis, també s’ha incrementat la vigilància per part de l’Agència Tributària Estatal (AEAT) i d’algunes autonòmiques.
Hi ha diverses qüestions que estan disparant la incertesa, des d’una consulta vinculant a Catalunya fins a comprovacions i inspeccions d’Hisenda.
La consulta referida és la V85/23 del 25 d’octubre de 2024 de la Generalitat de Catalunya i que s’està posant damunt de la taula en algunes comprovacions. En la consulta, l’Administració Tributària catalana fa una interpretació sobre que, en els tres primers anys de la societat, que és el període que la CNMV dona per a complir els requisits, no es pot comptabilitzar la inversió com una obligació legal i, amb això, no es computaria per a la deducció. És a dir, no hi hauria avantatge fiscal en els tres primers anys. Des de Catalunya es va citar a consultes de la Direcció General de Tributs (DGT) que, de forma menys directa, han deixat aquesta porta oberta. Les consultes de Tributs havien generat uns certs dubtes, però com no era clara la restricció per als tres primers anys, no s’havia tingut tant en compte fins que Catalunya ha optat per consolidar la tesi i ha aparegut en inspeccions i comprovacions en els últims mesos. La catalana, a partir d’una pregunta sobre l’ISD i per a una mena de vehicle luxemburguès (SICAV RAIF-SICAR), ha fet saltar les alarmes. I ha començat a provocar tensió en algunes inspeccions i comprovacions.
També el fet que s’estigui qüestionant la delegació de la gestió, com és habitual i com vol la CNMV, per considerar que, si això succeeix, podria no haver-hi els mitjans materials i humans que exigeix el règim de l’empresa familiar. És a dir, la CNMV vol que la gestió de les societats d’inversió registrades sigui professional, per part d’una gestora especialitzada. Mentre que Hisenda qüestiona que això impliqui que l’inversor no està implicat en la gestió i podria no tenir dret a l’incentiu fiscal.
En determinades comunitats autònomes, per exemple, Catalunya i Aragó, està sent objecte d’inspecció, dins de l’aplicació dels incentius a l’empresa familiar, la figura de la SCR. Els aspectes més conflictius i en revisió són, entre altres: delegació de la gestió a una entitat gestora i la consideració, en aquest context, que la SCR disposi de mitjans materials i humans per a dirigir i gestionar la participació, així com la consideració dels valors inclosos en el coeficient obligatori d’inversió com a valors afectes al compliment d’una obligació legal o reglamentària durant el període de tres anys d’incompliment temporal que permet l’article 17 de la Llei 22/2014. Les actuacions de comprovació dutes a terme a Catalunya o les resolucions de la DGT han generat dubtes a alguns operadors,
La DGT ha manifestat que, durant el termini de tres anys que té la SCR per a complir amb el seu coeficient obligatori d’inversió, no és possible considerar que aquests valors es posseeixen per a donar compliment a una obligació legal, la qual cosa els deixa fora de l’abast de l’exempció de l’Impost sobre el Patrimoni.
Tributs exigeix que la SCR mantingui una estructura organitzativa adequada per a gestionar les participacions, com, per exemple, un consell d’administració que realitzi les funcions que legalment li correspongui.